HTML

használhatóság

A honlap használhatóság annak megértése, hogy a felhasználó miképpen használja a webhelyet, hogyan navigál azon és milyen módon keres rajta információkat.

Friss topikok

Linkblog

Honlap használhatóság előnyei

2008.05.15. 20:54 :: tungi

 

Mit értünk használhatóság alatt? Oly módon létrehozott weboldalakat, melyeken a felhasználók gyorsan és hatékonyan megtalálnak minden szükséges információt.

Ismerje meg, miként tudunk mi segíteni weboldala használhatóságának növelésében. Ezen az oldalon további tudnivalókat talál az internetes használhatóságról.

A használhatósági újratervezés 100%-kal megnöveli az értékesítési/konverziós arányokat, a forgalmat pedig 150%-kal


Jakob Nielson, internetes használhatósági szakértő

 
Az honlap használhatóság rendkívül fontos, és számos előnnyel jár:

Az oldal (visszatérő) látogatói számának növekedése

  • Az internetfelhasználók több mint 83%-a hajlamos elhagyni az adott weboldalt, ha úgy érzi, hogy túl sok kattintással éri el, amit keres (forrás: Arthur Andersen).
  • (forrás: Forrester Research).
  • Az emberek az esetek 60%-ában nem találják meg a keresett információkat, használhatósági problémák miatt (forrás: User Interface Engineering).

Az értékesítés növekedése

  • Évente 25 milliárd dollár vész el a weboldalak használhatósági problémái miatt (forrás: Zona Research ).
  • Egy átlagos online kereskedelmi oldal 79%-kal növelheti értékesítéseit, ha a használhatóság alapján újratervezik (forrás: Jakob Nielsen).
  • Az online kereskedelmi oldalak általánosságban a visszatérő ügyfelek csaknem felét riasztják el azzal, hogy a látogatók nehezen találják meg a keresett információkat (forrás: Harley Manning).

Gyorsabb letöltési idő

A használhatósági tanulmányok rámutattak, hogy az internetes felhasználók nem várnak 8,6 másodpercnél többet egy oldal letöltésére (forrás: Andrew B. King – Speed Up Your Site). Tudva, hogy az internetes felhasználók több mint harmada még mindig telefonos modemet használ, az Ön weboldala vajon időben betöltődik? Ellenőrizze le saját honlapjának sebességét a SEO Tools (weboldal-elemző) segítségével – ha a letöltés 8,6 mp-nél tovább tart, weboldala rendszeresen veszít látogatókat.

További cikkek a honlapunkon:


A jobbra igazított menüsor rontja a szkennelhetőséget

Szkennelés során a felhasználók a listák bal oldalán sebesen lefelé mozgatják a szemüket. A jobbra igazított menüpontok megnehezítik az olvasást.

Online meggyőzés

Az online vásárlásra való ösztönzést értékesítők és pszichológusok által évek óta ismert technikákkal lehet elősegíteni.

A hasznalhatosag.hu célja, hogy Magyarországon egyre több használhatósági követelményeknek megfelelő honlap működjön.

2 komment

Változtassuk meg a már meglátogatott linkek színét

2008.05.15. 20:52 :: tungi

Az emberek összezavarodnak, és felesleges köröket futnak, amikor a weboldalon a már meglátogatott és új linkek azonos színnel szerepelnek. A navigációs zavar elkerülése érdekében válasszon két különböző színt a kétféle linkhez.

A legrégebbi használhatósági alapelv a navigációs design minden típusához, hogy a felhasználóknak meg kell mutatni, hol jártak már, hol vannak, és hová mehetnek (múlt, jelen, jövő). Ez a három bizonyos értelemben összefügg: a korábbi mozgások megfelelő ismerete segít felismerni, jelenleg hol tartunk, hiszen pillanatnyi helyzetünk az eddig megtett út végeredménye. Ugyanakkor, ha jól ismerjük korábbi és jelenlegi pozíciónkat, könnyebben el tudjuk azt is dönteni, hogy innen merre haladjunk tovább.

 

Az interneten a linkek jelentik a legfőbb eszközt a navigációs folyamatban. A felhasználók kihagyhatják azokat az oldalakat, amelyek a korábbi próbálkozásaik során nem bizonyultak hasznosnak. Más részről könnyebben felkereshetik azokat az oldalakat, amelyek segítették őket a múltban.

Ami a legfontosabb, ha a felhasználó tudja, mely oldalakat látogatott már meg, nem kell újra és újra feleslegesen ellátogatnia ugyanazokra az oldalakra.

Az egységes színű linkek ára

A hiperszövegek elmélete, az internet története, illetve a designra vonatkozó jelenlegi trendek mind arra mutatnak, hogy a már meglátogatott linkeket más színnel érdemes jelölni. Ezen kívül a felhasználói tesztelések során szerzett gyakorlati megfigyelések is komoly használhatósági problémákra mutattak rá olyan oldalak esetében, amelyek nem felelnek meg ennek a követelménynek.

Ha egy weboldal azonos színnel jelöli a meglátogatott és az új linkeket, akkor a felhasználók:

  • akaratlanul is ismételten meglátogatják ugyanazokat az oldalakat;
  • könnyebben eltévednek, mert nincsenek tisztában az egyes linkek jelentésével;
  • gyakran félreértik vagy figyelmen kívül hagyják két hasonló link közötti különbségeket, és nem biztosak benne, melyiket tekintették már meg; valamint
  • hamarabb feladják, mert kudarcélmény éri őket, amikor az oldal nem tükrözi addigi műveleteiket, tehát nem segíti őket a navigálásban.

 

Ha a már meglátogatott és még ismeretlen linkeket eltérő színekkel jelöljük, weboldalunk könnyebb navigálást tesz lehetővé, és ezzel növeli a felhasználók elégedettségét.

Szólj hozzá!

Honlap használhatóság - alapok

2008.05.07. 12:32 :: tungi

A honlap használhatóság lényege, hogy honlapunkat úgy alakítsuk ki, hogy felhasználóink gyorsan és hatékonyan találják meg rajta a keresett információkat.

"Egy honlap használhatósági átalakítás akár 100%-os bevétel-növekedést is eredményezhet."

(forrás: Jakob Nielsen, a web-ergonómia atyja, a Nielsen Norman Group igazgatója)

Egyszerű navigáció a honlapon

A felhasználók fokozatosan hozzászoktak bizonyos interneten lévő elemek helyéhez, megjelenési módjához és szóhasználatához. Pl:

  • A cég emblémája a bal felső sarokban található és a főoldalra hivatkozik
  • A “Rólunk” kifejezés a vállalati információkat takarja
  • A navigáció minden oldalon ugyanott található
  • Minden ami mozog, vagy a felső logo felett helyezkedik el, az hirdetés
  • A “bevásárlókocsi” kifejezést azoknál a termékeknél használjuk, amelyeket meg szeretnénk vásárolni.

Fentiekhez hasonló számos egyéb ilyen szokás van, melyek követése fokozzák a honlap használhatóságát – fel tud még sorolni néhányat?

Ne becsülje le ezen szokások fontosságát - ahogy az internet érik, egyre inkább hozzászokunk bizonyos dolgokhoz. Ha ezeket figyelmen kívül hagyja, honlapja használhatósága leromlik, látogatói csalódnak és elmaradnak.

Gyors oldalletöltés

Használhatósági tanulmányok kimutatták, hogy egy felhasználó maximum 8,6 másodpercet hajlandó várni egy oldal letöltésére. (forrás: Andrew B. King - Speed Up Your Site).

Honlapja letöltésének felgyorsításához 3 dolgot javaslunk:

  • Táblázatok helyett használjon CSS –t. 
  • A navigációs elemek megjelenítésére képek helyett használjon CSS –t.
  • Olvassa el a „Miként gyorsíthatom honlapom letöltődését?” című cikkünket.

 

Könnyen megtalálható információ

Az internetes olvasás eltér a hagyományos olvasástól. A neten nem olvasunk el mindent szóról szóra, hanem pásztázzuk az oldalt.

Az oldalak pásztázása során az következő elemek ragadják meg tekintetünket:

  • Címsorok
  • Hivatkozások
  • Félkövér szövegek
  • Pontokba szedett felsorolások

Észrevette, hogy a képek nem szerepelnek a listán? Ellenkezőleg a nyomtatott anyagok olvasásával, az interneten előbb nézzük a szöveget a képeknél.
Optimális honlap használhatóság eléréséhez ne írjon fontos információt képekbe, mert észrevétlenül maradhat.

Ne akadályozzuk a felhasználókat

Ne hátráltassuk a falhasználókat abban, ahogy ők szeretnék használni a honlapot.

1. Ha egy linket új ablakban nyitunk meg, működésképtelenné tesszük a „vissza” gombot. A felhasználók közel 60%-a számára a vissza gomb a fő navigációs eszköz (forrás: Usability Interface). Ha azt kiiktatjuk, a felhasználók 60%-át akadályoztatjuk a böngészésben – ez nem tesz jót egy oldal használhatóságának.

2. Ne használjunk kereteket a honlap kialakításánál, mert számos használhatósági problémát vetnek fel:

  • A vissza gomb kiiktatása (lásd fent)
  • Könyvjelzők használata nem lehetséges
  • Nem lehet e-mailben továbbítani a linket
  • Problémák a nyomtatással
  • Keresőoptimalizálási kérdések

Számos egyéb dolog akadályozza a felhasználókat, rombolva ezzel a honlap használhatóságát – Ön is fel tudna sorolni néhányat?

Hogyan tovább?

Olvasson további használhatósági cikkeket honlapunkon

 

Publikálja használhatósági cikkeinket

Minden használhatósági cikkünk megjeleníthető honlapján, amennyiben feltünteti a szerző nevét és forrásként megadja linkkel a www.hasznalahatosag.hu honlapot.

Szólj hozzá!

Ügyeljünk honlapunk használhatóságára

2008.03.02. 23:47 :: tungi

A PPC hirdezési lehetőségeknek köszönhetően ma már bárki képes kevés pénzből online reklámkampányt indítani. De biztos, hogy erre kell költenünk, ha javítani szeretnénk honlapunk hatékonyságát?

 

Sokkal inkább megéri usability (=használhatóság) fejlesztésre és keresőoptimalizálásra költeni a pénzt.

 

Tudta Ön, hogy...

  • az internet felhasználók több mint 83%-a elhagyja a honlapot, ha úgy érzi, hogy túl sok klikkeléssel találja csak meg amit keres.
  • a látogatók 58%-a nem tér vissza egy honlapra, ahol használhatósági problémákba botlott.
  • az esetek 60%-ban az emberek nem találják meg a honlapokon a keresett információt.
  • egy átlagos webáruház 79%-kal növelhetné eladásait egy használhatósági átalakítással.
Honlapunk reklámozásánál sokkal fontosabb, hogy legyen egy felhasználóbarát és a keresőkre jól optimalizált weboldalunk.

1 komment

Címkék: usability használhatóság honlap webergonómia honlapelemzés